ura | 2 minute read

Huippumyyjän evoluutio

Kun Vesa Viitala oli 14-vuotias, hänen äitinsä kysyi, josko poikaa kiinnostaisi työt. Miehenalku vastasi myöntävästi, ja pian hän jo työskenteli äitinsä työpaikalla myymässä miesten vaatteita. Nykyään Vesa on Staplesin kävelevä tietopankki, Key Account Manager, joka kehittää asiakkuuksia yhdessä muun myyntitiimin kanssa. Mies uskoo olevansa tässä siksi, että on tähdännyt aina asioiden ratkaisemiseen. Jos monet ongelmat eivät olisi vuosien aikana tulleet ratkotuiksi, asiat olisivat kertaantuneet, eikä yritys – saatikka Vesa – olisi tässä pisteessä.

Vesan uratarinasta erityisen tekee Staples-uran merkittävä pituus. Vaikka ikää on kertynyt vasta 57 vuotta, mies on työskennellyt Staplesilla ja sen edeltäjän Lindellin palveluksessa jo vuodesta 1986 – yhteensä siis 33 vuotta. Mikä on saanut Vesan pysymään samalla toimialalla ja samassa yrityksessä yli kolme vuosikymmentä? Vesa listaa viihtymisensä syitä:

– Jatkuva muutos ja onnistumiset ovat pitäneet työn mielenkiintoisena, enkä ole halunnut lähteä muualle hommiin vaikka töitä on tarjottu. Meillä on jostain syystä ollut läpi historian todella hyvät tiimit. Homma ei ole todellakaan jäykkää. Siitä huolimatta, että tiimien määrä on lisääntynyt, tiimien välinen työskentely on vain parantunut.

Mittaa, suunnittele, tehosta, toista!

Mitä muutokseen hyvässä yhteisössä tulee, sitä on ainakin mahtunut Vesan uralle. Mies houkuteltiin toisen yrityksen myyntitehtävistä Lindellin myyntiremmiin. Tästä tie kulki myyntipäälliköksi ja lopulta Key Account Manageriksi, sillä esimiehetkin huomasivat kokeneen ja ammattitaitoisen miehen potentiaalin. Nykyään ihan tavallista työpäivää ei ole, sillä koko myyntitiimiä sparraava mies pitää huolta myös asiakassuhteista soittojen ja myyntikäyntien keinoin. Päätoimisesti hän mittaa ja suunnittelee Staplesin myyntityötä ja puhelin soi usein tilanteessa, jossa myyjät pyytävät kokeneemman neuvoa erilaisten ongelmien ratkaisuun.

– Mittaamme myyntiä ja varmistamme asiakaskokemuksen. Sen jälkeen suunnittelemme tiimin kanssa, miten voimme hoitaa asiat molemmin puolin mahdollisimman tehokkaasti.

Toimialakin on muuttunut vuosien saatossa, mutta Vesa on vain kehittynyt siinä mukana.

– Koko homma on muuttunut. Ennen toimittiin paljon tilauksia tekevien ihmisten kanssa, mutta nykyään kaikki hankinnat halutaan keskittää. Se tuo oman lisämausteensa yhteistyöhön.

Työssä saakin olla aidosti monen alan asiantuntija. Kaupungistuminen, digitalisaatio, robotiikka, keinoäly, ammattimainen ostaminen, koneoppiminen ja työelämän evoluutio ovat muuttaneet toimialaa niin, ettei edes Staplesia tahdo tuntea entisekseen. Juuri sen vuoksi työ on mielenkiintoista. Asiakasyritysten kanssa tehtävä yhteistyö on joka hetki ammattimaisempaa ja uusia projekteja käynnistetään harva se viikko.

Ikuinen oppija menestyy

Vaatemyynnistä Vesan tärkeimmäksi opiksi nousi se, että asiakasta on aina palveltava mahdollisimman hyvin.

– Taidan istua meidän yrityksessämme eniten palavereissa, sillä meidän myyntitiimissämme tehdään hyvää tiimityötä. Me sparraamme toisiamme aina ennen kuin menemme asiakkaan luokse. Mehän käydään siellä keskustelemassa asiakkaan päättäjien kanssa, joten päättäjälle ei saa vahingossakaan jäädä sellaista oloa, että olisimme hukanneet heidän aikaansa. Tavoitteena on, että asiakaskäynniltä salkkuun tarttuu aina kotiläksyjä.

Staplesilta salkkuun tarttunut oppi liittyy myös erinomaiseen asiakaspalveluun:

– Olen kasvanut Staplesilla b2b-myynnin ammattilaiseksi, ja ammattilainen pitää aina antamansa lupauksen. Jos asiakkaalle luvataan palaverissa jotakin, se toteutetaan. Aikataulujen on pidettävä aina.

Millaiselle henkilölle Vesa suosittelee ratkaisumyyjän työtä?

– On oltava aktiivinen ihminen. Hyvä myyjä ei anna ajan tappaa liiketoimintaa. Kun asiakas kiinnostuu, myyjä on yhteydessä ja antaa palaa eikä soita perään seuraavana vuonna. Asiakassuhdetta on pidettävä aktiivisesti yllä soittojen ja käyntien avulla.

Vesa kuvaileekin, että vaikka jotkut saattaisivat luulla myyntityön olevan yksitotista hommaa, muutos pitää huolen siitä, että aina mennään eteenpäin. Hän arvostaa Staplesilla myös vapautta sekä sitä, että on aina saanut tehdä työtä, jossa keskittyy itse palvelemaan kokonaisuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Intohimon vuoksi työpäivät saattavat venyä, mutta pää tuulettuu vapaa-ajalla, kun mies suuntaa maastopyörän ohjaustangon kohti Espoon perukan läpitunkemattomia metsiä – myös talvella.

Kiinnostuitko ratkaisumyyjän työstä Staplesilla?

Jos projektimainen työskentely erilaisissa dynaamisissa toimintaympäristöissä kuulostaa sinun täydelliseltä työpäivältäsi, tiimissämme voi olla paikka juuri teikäläiselle. Lähetä hakemus tai soita.

Tutustu muihin aiheeseen liittyviin kirjoituksiin

5 vinkkiä fiksuun toimistomuuttoon

Tiesitkö, että tilojen vaihtamisella uusiin voi säästää tuhansia euroja? Kokosimme avuksesi 5 vinkkiä tulokselliseen toimistomuuttoon.

Lue lisää

Huippumyyjän evoluutio

Staplesissa uskotaan, että ongelmien ratkominen on tärkeää. Näin asiat eivät pääse kertautumaan, ja henkilöstön ja yrityksen kehitys on mahdollista.

Lue lisää

Case Staples: Kuinka toimistomuutto johti työympäristöevoluutioon

Staplesin tilojen muutos näkyy yrityksessä kulujen ja neliöiden kutistumisella ja yhteishengen, työtyytyväisyyden ja tehokkuuden kasvulla.

Lue lisää

Tilaa blogit sähköpostiisi