kumppanit | Lukuaika 2 min

Aktiivinen istuminen ja työasennon vaihtelu ovat työhyvinvoinnin keskiössä

Teitpä työtäsi sitten toimistolla tai kotona, työympäristöllä on suuri vaikutus työyhteisön hyvinvointiin ja sen myötä yrityksen menestykseen. Hyvin suunniteltu, tarkoituksenmukainen ympäristö paitsi parantaa viihtyisyyttä, myös lisää tehokkuutta työn tekemiseen.

Vaikka Pohjoismaat ovat maailmanlaajuisessa vertailussa edelläkävijöitä työergonomiassa, hyvä työskentelyasento ei vielä riitä. Liikkumaton elämäntapa on Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan yksi suurimmista terveysuhista maassamme. Sen lisäksi, että istuminen suorastaan tappaa, se heikentää myös merkittävästi työelämän tuottavuutta sekä kilpailukykyä. 

Hyvinvoinnin kokonaisuus syntyy palasista, joista vapaa-ajan liikunta on tärkeä osa. Tutkimusten mukaan se ei kuitenkaan yksin riitä kumoamaan työpäivän aikaisen istumisen haittoja, minkä vuoksi vartalo pitäisi pitää aktiivisena myös työpäivien aikana. Tähän tarpeeseen on kehitetty Stoo®-tuotteet, jotka tukevat aktiivista työskentelyä, paikasta riippumatta. 

Työntekijöiden aitoihin tarpeisiin vuosikymmenien kokemuksella

Stoo®-tuotteiden takana on vuonna 1989 perustettu suomalainen perheyritys Top-Cousins Oy, joka on erikoistunut suunnittelemaan, valmistuttamaan ja maahantuomaan ergonomisia kalusteita ja apuvälineitä niin toimistoihin, kouluihin kuin koteihinkin. Toimitusjohtaja Robi Skurnikilla on lähes 40 vuoden kokemus toimistojen kalustamisesta. Tuona aikana hän on ehtinyt nähdä niin kirjoituskoneiden vaihtumisen tietokoneisiin, hiirien saapumisen kuin etätöiden alkamisen. 

- Olen tehnyt yhteistyötä työfysioterapeuttien kanssa yli 30 vuotta ja päässyt mukaan kartoituksiin näkemään, mitä työntekijöiden tarpeet oikeasti ovat. Tavoitteemme on tuoda käytännöllisyyttä, ergonomiaa ja hyvinvointia kaikille tietokoneen käyttäjälle jokaiseen päivään sekä myös viihtyisyyttä toimistoihin, kouluihin ja koteihin, Skurnik kertoo.

Nykyisin puhutaan kokonaisvaltaisesta työhyvinvoinnista, koska työelämä ei enää rajoitu kello 8-16 työpaikalla tehtävään työhön, eikä etätyö tunnu vähentävän työn määrää. Top-Cousinsin perustaneista serkuista toinen jäi eläkkeelle kymmenisen vuotta sitten ja nykyisin yrityksen omistavat Robi Skurnik ja hänen kaksi poikaansa. Heitä yhdistää voimakas halu edistää ihmisten työhyvinvointia. Kalusteet ovat kuitenkin vain osa kokonaisuutta.

- Hyviä ratkaisuja on tullut jo vuosia sitten, mutta miten saataisiin porukka ymmärtämään, että nappi pöydän reunassa ei ole pakote vaan mahdollisuus muuttaa työasentoa? Paras työasento on aina se sun seuraava, Robi Skurnik sanoo.

Aktiivisella istumisella parempi ryhti ja verenkierto

stoo-aktiivituoli

Skurnikin perheen lisäksi Top-Cousinsin tiimiä vahvistaa istumaergonomian asiantuntija Jani Ropponen. Tiedossa on, että ihmiset istuvat aivan liikaa niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Istumisissa on kuitenkin eroa.

- Useimmiten istumme huonosti. Vaikka meillä olisi kuinka hienot tuolit, tietokoneella työskennellessä on harvoin mahdollista nojata selkänojaan. Ihminen valuu tuolin etureunaa kohden, selkä pyöristyy nojatessa eteenpäin kohti työpöytää ja samalla vääristyy myös niska. Lisäksi vartaloon muodostuu kaksi 90 asteen kulmaa, toinen polviniveleen ja toinen lantioon. Se myös hankaloittaa verenkiertoa, Ropponen kuvailee.

Parempi vaihtoehto on aktiivinen istuminen, joka mahdollistuu erilaisten aktiivituolien avulla. Niiden kupera jalkaosa tai pohjaa pitää istuma-asennon aktiivisena. Aktiivituolilla ollessaan voi myös halutessaan hieman liikkua, mutta paikallaan pysyessäänkin kehon ryhtilihakset pääsevät aivan eri lailla töihin kuin tavallisilla tuoleilla. Selän lihasten ja niiden vatsapuolen ”vastustajien” liikuttaminen parantaa ryhtiä ja lievittää selkärankaan kohdistuvaa jännitystä. Aktiivituolilla ei myöskään voi röhnöttää. 

- Kun aktiivituoli on säädetty mukavan tuntuiseen korkeuteen, jalkojen kulmat ovat avoimempia ja selkä suoristuu luonnollisesti. Samalla istujan verenkierto, aineenvaihto ja selkärangan välilevyjen aineenvaihdunta tehostuu, Ropponen tietää.

Seiso välillä - tai mitä jos pyöräilisit?

stoo-aktiivilauta

Vaikka asento olisi kuinka ergonominen, ei yhteen asentoon kannata jämähtää liian pitkäksi aikaa.  Aktiivituolilla istuminen vaatii aina hieman totuttelua ja saattaa aiheuttaa alkuun epämukaviakin tuntemuksia. Silloin saisi pöydästä löytyä nappi, josta sen voi painaa ylös, että voisi nousta hetkeksi seisomaan. Noustessa ylös energiankulutus kolminkertaistuu tavallisella tuolilla istumiseen verrattuna, ja elimistö alkaa jälleen tuottaa aineita, jotka puhdistavat verenkiertoa rasvasta ja verensokerista. Myös pientä hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa aina kun mahdollista, kävellä vaikka hakemaan lasillinen vettä tai kuppi kahvia. 

Vaihtelua ja aktiivisuutta työskentelyasentoon tarjoavat myös toimistopallot eli jumppapallojen salonkikelpoiset versiot sekä työpöydän ja kuntoilupyörän yhdistelmät. Stoo® -tuoteperheessä on kalusteet tämän päivän aktiiviseen työntekoon, tekipä sitten töitä istuen, seisten tai jotain siltä väliltä.

Tässä muutamia suosikkituotteita, joita löytyy Staplesin verkkokaupasta

- Stoo® Triangle on aktiivituolien aatelia. Kupera jalkaosan pohja aktivoi istumisen ja pyörimätön kaasujousi sekä kuminen pohja takaavat turvallisen istumanautinnon. Tämän aktiivituolin sydän on ergonomisesti suunniteltu kiilamainen Triangle-istuin. Koska kolmesta sivusta kaksi on viistetty alaspäin, löydät mahdollisimman hyvän ja tukevan istuma-asennon niin, että tuoli ei paina liikaa esimerkiksi sisäreisiä. Yksi pyöristetty kulma mahdollistaa istumisen myös jalat lähempänä toisiaan. Säädettävä aktiivituoli käy myös lyhytaikaiseen nojailuun, mikä on kehon kannalta parempi kuin pöytään nojaaminen.

- Stoo® Ripple -aktiivituoli sopii niin koteihin kuin kouluihinkin, joissa se osaltaan mahdollistaa nk. “liikkuvan koulun filosofiaa”. Tuolin suunnittelussa panostettiin erityisesti sen helppokäyttöisyyteen ja turvallisuuteen. Pyörimätön kaasujousi estää tuolia pyörähtämästä pois alta. Tuoli on myös helppo pitää puhtaana.

- Stoo® Active Ball -aktiivipallo mahdollistaa ergonomisen istumaasennon ja vahvistaa sekä kehittää kehon asentoa ja hyvää ryhtiä. Stoo® -aktiivipallon käyttäminen vahvistaa keskivartalon, selän ja jalkojen lihaksia. Aktiivipallo myös ehkäisee selän staattista jännitystä sekä selkäkipuja. Istumisen lisäksi palloa voi käyttää myös lihaskuntoharjoittelun ja venyttelyn apuvälineenä sekä tasapainoharjoittelussa. Kauniissa, huopapäällysteisessä pallossa on liukumaton pohja.

- Stoo® Desk Single on sähkösäätöinen yksijalkainen työpöytä. Se sopii esimerkiksi toimiston mobiilityöpisteeksi, kouluun sekä pienen kokonsa puolesta myös hyvin kotitoimistoon. Pöytään saa halutessaan pyörät sekä myös muistipaikallisen ohjaimen.

- Stoo® Bike PLUS on kuntoilupyörä, työtuoli ja erittäin tukeva, säädettävä työpöytä samassa paketissa. Pyörän avulla voi maksimoida aktiivisuuden pöydän ääressä samalla työskennellen. Innovatiivinen ja patentoitu, kevyttä kuntoilua tarjoava laite on ideaali toimistolla tai kotona. Kompaktin kokoinen pyörä vie vain vähän tilaa, mutta tarjoaa terveydellisiä hyötyjä. Pyörällä työskentelet polkien, istuen tai seisten, helposti ja nopeasti työskentelyasentoasi vaihdellen. Vaikka suurin osa työskentelee mieluiten hiljalleen rullaten, Stoo® Biket kestävät kovankin polkemisen. Vastustasoja on valittavissa kahdeksan. Digitaalinen näyttö kertoo mm. harjoitteluajan, matkan, nopeuden ja suuntaa-antavan kalorinkulutuksen. Stoo® Bike PLUS muuttaa minkä tahansa tilan aktiiviseksi työpisteeksi ja tarvittaessa sen saa säilöön melko pieneen tilaan. Tarjolla on myös Stoo® Bike -kuntoilupyörä ilman pöytää.

- Stoo® Round -aktiivituolit pyöreällä istuimella

Uusia ideoita parempaan työssä jaksamiseen?  Kehitä henkilöstösi jaksamista ja varaa maksuton työympäristön kartoitus  asiantuntijoidemme kanssa. Kerromme sinulle, miten voit luoda työpaikallesi  vireyttä ja hyvinvointia jokaista työntekijääsi varten! Kutsu meidät kylään

 

Tutustu muihin aiheeseen liittyviin kirjoituksiin

Yliopisto kuin pieni kaupunki - Case Jyväskylän Yliopisto

Jyväskylän Yliopisto on pärjännyt poikkeustilanteessa erinomaisesti nopean reagointinsa ja osaavien kumppaniensa ansiosta. Mutta mitä kaikkea pitää huomioida ja ennakoida, jotta sekä opiskelijoille että työntekijöille mahdollistetaan opiskelu ja työnteko turvallisuudesta tinkimättä? Lue lisää asiakastarinastamme!

Lue lisää

Uusi normaali vie HR:n aikaa - näin vältät aikasyöpöt

Jotta HR:n aikaa jäisi poikkeusaikana myös muutoksen hallintaan, tulee turhat aikasyöpöt ja epärelevantit tehtävät tunnistaa, sekä pohtia, kuinka niihin tartutaan. Lue lisää!

Lue lisää

Ergonominen kotitoimisto on työntekijän ja työnantajan yhteinen etu

Kotitoimiston ergonomiaan kannattaa panostaa, vaikka tilaa olisi rajallisesti. Toimivasta työpisteestä hyötyvät niin työntekijä kuin työnantaja.

Lue lisää

Tilaa blogit sähköpostiisi